Egzamin praktyczny kat CE. Plac manewrowy
Spis treści
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego
- Upewnij się, że pojazd stoi na równej powierzchni, a silnik jest wyłączony.
- Otwórz maskę silnika.
- Zlokalizuj miernik poziomu oleju silnikowego.
- Wyciągnij miernik całkowicie.
- Przetrzyj czystą szmatką.
- Włóż bagnet z powrotem do końca, a następnie ponownie go wyciągnij.
- Sprawdź poziom oleju: powinien znajdować się między oznaczeniami MIN a MAX.
- Po zakończeniu sprawdzenia włóż bagnet z powrotem i zamknij maskę.
Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego
- Upewnij się, że silnik jest wyłączony i wystarczająco ostygł (co najmniej 10–15 minut po zatrzymaniu).
- Otwórz maskę silnika.
- Zlokalizuj zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego – czarny pojemnik z zieloną nakrętką
- Jeśli poziom płynu będzie znajdować się poniżej MIN – zapali się odpowiedni komunikat w komputerze. Nie ma możliwości wizualnie sprawdzić poziom płyny chłodzącego.
- Jeśli poziom jest poniżej MIN, należy uzupełnić płyn odpowiedniego.
- Nigdy nie otwieraj korka zbiornika przy gorącym silniku – grozi to poparzeniem!
- Po zakończeniu sprawdzenia zamknij maskę.
Obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy
- Otwórz maskę silnika.
- Zlokalizuj zbiornik płynu do spryskiwaczy – ma niebieski korek z symbolem spryskiwacza.
- Włącz spryskiwacz szyb z kabiny (naciśnij pokrętło na końcu lewej manetki) i sprawdź, czy płyn jest rozpylany na przednią szybę.
- W razie potrzeby uzupełnij płyn do spryskiwaczy.
- Po zakończeniu sprawdzenia zamknij maskę.
Działanie sygnału dźwiękowego
- Włącz zapłon.
- Zlokalizuj przycisk sygnału dźwiękowego – znajduje się on na końcu lewej dźwigni (tej samej, która steruje kierunkowskazami)
- Naciśnij końcówkę dźwigni palcem.
- Sprawdź, czy słychać sygnał dźwiękowy.
Instrukcja sprawdzania świateł zewnętrznych pojazdu – MAN TGX (Ciągnik siodłowy, kat. CE)
Światła pozycyjne
- Bez zapłonu.
- Przekręć pokrętło świateł na pozycję pierwszego stopnia (symbol dwóch małych lampek).
- Opuść kabinę.
- Obejdź pojazd i sprawdź: z przodu świecą białe światła pozycyjne, z tyłu czerwone.
Światła mijania
- Włącz zapłon.
- Przekręć pokrętło świateł na drugi stopień (symbol reflektora z kreskami w dół).
- Opuść kabinę.
- Sprawdź działanie świateł z przodu.
Światła mijania
- Włącz zapłon.
- Przekręć pokrętło świateł na drugi stopień (symbol reflektora z kreskami w dół).
- Opuść kabinę.
- Sprawdź działanie świateł z przodu.
Światła drogowe
- Włącz światła mijania.
- Przesuń dźwignię kierunkowskazów do kierownicy.
- Na desce rozdzielczej zapala się niebieska kontrolka.
- Opuść kabinę i sprawdź, czy świecą światła drogowe z przodu.
Światła STOP
- Poproś egzaminatora o potwierdzenie działania światła STOP.
- Włącz zapłon.
- Naciśnij pedał hamulca.
- Poinformuj egzaminatora, że hamulec jest uruchomiony
Światła cofania
- Poproś egzaminatora o potwierdzenie działania światła cofania.
- Odpal silnik.
- Przesuń dźwignię na bieg wsteczny (R).
- Poinformuj egzaminatora, że bieg wsteczny jest włączony
Kierunkowskazy
- Włącz zapłon.
- Przesuń dźwignię w dół (lewy) lub w górę (prawy).
- Opuść kabinę i sprawdź: przód, tył i boki – migają pomarańczowe kierunkowskazy po odpowiedniej stronie.
- Powtórz dla drugiej strony.
Światła awaryjne
- Wciśnij przycisk z czerwonym trójkątem na desce rozdzielczej.
- Wszystkie kierunkowskazy powinny migać jednocześnie.
- Obejdź pojazd i sprawdź wszystkie strony.
Światła przeciwmgłowe przednie oraz tylne
- Włącz światła mijania.
- Pociągnij pokrętło włączania świateł do siebie. Zapali się zielona i pomarańczowa kontrolka
- Opuść kabinę.
- Sprawdź z przodu pojazdu – białe światło
- Sprawdź z tyłu pojazdu – intensywne czerwone światło
Sprzęganie naczepy z ciągnikiem siodłowym
sytuacja wyjściowa – ciągnik obok naczepy. Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 minut.
Przygotowanie
1.1. Zapiąć pas bezpieczeństwa.
1.2. Uruchomić silnik.
1.3. Włącz światła mijania.
Podjazd pod naczepę
2.1. Podjedź osiowo i centralnie pod naczepę.
2.2. Zatrzymaj się przed naczepą.
Kontrola przed sprzęgnięciem
3.1. Sprawdź, czy siodło jest otwarte (rygiel odblokowany).
3.2. Sprawdź wysokość siodła względem naczepy:
- Jeśli siodło jest zbyt wysoko lub równo z płytą naczepy → obniż tylną oś ciągnika.
- Podczas wjazdu siodło oraz błotniki nie mogą dotykać płyty naczepy.
Cofanie pod naczepę
4.1. Cofnij, zostawiając ok. 1 m odstępu między kabiną a naczepą.
4.2. Podnieś tylną oś ciągnika, aby siodło zetknęło się z płytą naczepy.
Podłączenie przewodów
5.1. Zgaś silnik.
5.2. Podłącz przewody pneumatyczne (żółty, czerwony).
5.3. Podłącz przewody elektryczne (czarny, biały, ABS).
5.4. Sprawdź ręcznie i wzrokowo poprawność połączeń.
Sprzęgnięcie
6.1. Cofnij do końca, aby sworzeń zablokował się w siodle.
6.2. Wykonaj próbę ciągnięcia (delikatnie rusz do przodu).
Przygotowanie do jazdy
7.1. Podnieś nogi podporowe i zabezpiecz korbę.
7.2. Zwolnij hamulec naczepy.
7.3. Usuń kliny spod kół.
7.4. Ustaw zawieszenie na poziom jazdy.
Kontrola końcowa
8.1. Sprawdź działanie świateł naczepy.
Sprawdzenie działania świateł naczepy:
Przygotowanie
1.1. Włącz zapłon.
Sprawdzenie świateł zewnętrznych
2.1. Włącz światła pozycyjne, przeciwmgłowe tylne i awaryjne.
2.2. Sprawdź kolejno:
- światła obrysowe (z jednej strony),
- światła awaryjne,
- światła pozycyjne,
- przeciwmgłowe tylne,
- podświetlenie tablicy rejestracyjnej,
- światła obrysowe po drugiej stronie naczepy.
2.3. Wyłącz wszystkie światła.
Sprawdzenie kierunkowskazów
3.1. Włącz lewy kierunkowskaz → upewnij się, że działa.
3.2. Włącz prawy kierunkowskaz → upewnij się, że działa.
3.3. Wyłącz wszystkie światła.
Sprawdzenie światła STOP i światła cofania
4.1. Poproś egzaminatora o potwierdzenie działania światła STOP i cofania.
4.2. Naciśnij pedał hamulca.
4.3. Powiedz: „Hamulec jest uruchomiony”.
4.4. Uruchom silnik.
4.5. Włącz bieg wsteczny (R).
4.6. Powiedz: „Bieg wsteczny jest włączony”.
Zakończenie
5.1. Zgaś silnik.
5.2. Sprawdź ładunek.
Sprawdzenie elementów naczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku
Sprawdzenie plandek
1.1. Obejrzyj plandekę naczepy.
1.2. Upewnij się, że:
- nie jest uszkodzona,
- jest prawidłowo napięta,
- wszystkie zamocowania są pewne.
Sprawdzenie drzwi naczepy
2.1. Obejrzyj stan drzwi (czy nie są uszkodzone, wygięte).
2.2. Sprawdź, czy drzwi są prawidłowo zamknięte.
2.3. Skontroluj zamki i blokady – muszą być zabezpieczone przed otwarciem w czasie jazdy.
Rozprzęganie
Zabezpieczenie naczepy
1.1. Uruchom hamulec postojowy naczepy.
1.2. Podłóż kliny pod koła.
Podparcie naczepy
2.1. Opuść nogi podporowe do podłoża.
2.2. Zablokuj korbę w pozycji transportowej.
Odblokowanie sprzęgu
3.1. Odbezpiecz mechanizm sprzęgający (rygiel siodła).
3.2. Powoli rusz do przodu ok. 50 cm, aż sworzeń całkowicie wysunie się z siodła.
Odłączenie przewodów
4.1. Odłącz przewody pneumatyczne (żółty i czerwony).
4.2. Odłącz przewody elektryczne (czarny, biały, ABS).
Odjazd ciągnikiem
5.1. Obniż tylną oś ciągnika, aby siodło nie stykało się z płytą naczepy.
5.2. Odjedź do przodu i ustaw pojazd w miejscu wskazanym przez egzaminatora.
Zakończenie
6.1. Ustaw zawieszenie na poziom jazdy.
